E-commerce helpt het platteland van China nieuw leven in te blazen en het leven van mensen te verbeteren. Het is ook een nieuwe groeimotor voor de consumentenbestedingen in het land geworden. Een voorbeeld hiervan is in het Guangshan district, een verarmd gewest in het bergachtige deel van de provincie Henan. In 2014 is hier begonnen met het intensief promoten van e-commerce en dit heeft geleid tot een geleidelijke stijging van de verkoop van lokale landbouwproducten met regionale kenmerken.
De online verkoop van de landbouwproducten van het gewest bedroeg in 2014 meer dan een miljard yuan, in het daarop volgende jaar twee miljard en in 2016 drie miljard yuan. Inmiddels zijn er meer dan 10.000 onlinewinkels en 50 logistieke bedrijven gevestigd en worden de producten verkocht aan meer dan 50 landen en regio’ s. E-commerce speelt een belangrijke rol in het opbouwen van een modern logistiek systeem voor handel op het Chinese platteland,”aldus Liu Yong, partij secretaris van het Guangshan district. Er zijn vele andere plaatsen in China die een soortgelijke groei laten zien, aangezien volgens een op 12 oktober jl. gepubliceerd e-commerce ontwikkelingsverslag in 2016 de online consumptie van Chinezen 894.5 miljard yuan ($131.5 miljard) bereikte. En online-eigenaren van bedrijven op het Chinese platteland hebben in die periode meer dan 20 miljoen banen gecreëerd. Om e-commerce een belangrijke rol te laten spelen in de plattelandseconomie, met name in door armoede geteisterde regio’ s, is China in 2014 een proefprogramma gestart met ondersteuning van de overheid. Momenteel omvat de totale online verkoop van 496 proefregio’s 229.5 miljard yuan, dit is 44.2% meer dan vorig jaar en is 6.1% meer dan de totale groei van het platteland.
Gehandicapten krijgen een e-commerce training in het Guangshan gewest. De training is gratis, dankzij de steun van de lokale overheid.
E-handel verandert ook de manier van leven van de bewoners van het platteland. Voorheen was het voor traditionele grootwinkelbedrijven moeilijk om hun activiteiten uit te breiden naar het platteland vanwege transportproblemen en de kleine markt. Tegelijkertijd hadden de bewoners van het platteland te maken met een lage productkwaliteit, een beperkte variëteit, langeafstandsleveringen en slecht vervoer. Vandaag de dag maakt e-commerce het winkelen voor consumenten op het platteland gemakkelijker en biedt ze meer producten om te kiezen en te kopen. En, naarmate het aantal internetgebruikers op het platteland toeneemt, zal de trend volgens een rapport over e-commerce van het 21e-eeuwse Economisch Instituut op China’s platteland de totale online plattelandsverkoop in de nabije toekomst naar verwachting meer dan één biljoen yuan overtreffen.
Virtuele winkel
Uit het verslag blijkt dat 74 procent van de consumenten op het platteland kwaliteit belangrijk vindt, wat duidt op een sterke uiting van kwaliteitsbewustzijn van de consument. In de toekomst zal het platteland een bron van nieuwe groei zijn, naarmate het inkomen van de bewoners van het platteland stijgt en het aantal internetgebruikers op het platteland toeneemt.
©People’s Daily